Otimme nyt helmikuun aikana testiin Crazyflyn Sculp leijat, 9 ja 12 m2.
Testiryhmällämme ei aikaisempaa kokemusta Crazyflyn leijosta ole, joten vertailua siihen miten leija on muuttunut edellisistä vuosista emme valitettavasti pysty tarjoamaan. Ensipuraisu leijaan oli kuitenkin todella miellyttävä.
Sculp on vakaa ja helposti hypättävä leija, jolla on varsin mukava “Haaaaaangtime…”!
Sculp nosti hymyt naamalle testisessioissamme.
SCULP ON CRAZYFLYN TEKEMÄ KOMBINAATIO FREERIDE JA TEMPPULEIJAKSI, JOKA TOIMII MAHTAVASTI KEVYESTÄ KESKIKOVAAN KELIIN ALOITTELIJANKIN KÄSISSÄ. KOVEMMISSA KELEISSÄ AJAJALTA VAADITAAN JO HIEMAN ENEMMÄN TAITOA LEIJAN KÄSITTELYN OSALTA.
Sculp on leija, jonka kanssa sananmukaisesti nauttii ajamisesta, kun ei olla ihan leijan maksimin rajoilla. Puomipaine on saatu juuri sopivaksi tarkkaan ajoon kuitenkaan uhraamatta pitkien sessioiden ajotuntumaa, joissa ei tarvitse puuduttaa käsiä.
Crazyfly on tunnettu innovaatioistaan ja yksi niistä on leijan keveys uhraamatta sen toimivuutta. Keveyden huomaa jo nostaessaan leijan käteen maasta.
Vaikka leijasta on tehty kevyt, se ei tarkoita uhrauksia leijan ominaisuuksissa. Leija toimii luotettavasti ja varsin ennustettavasti kovemmassakin kelissä. Yksi asia josta olimme todella positiivisesti yllättyneitä oli leijan nopea käsittely. Verrattuna jopa pienempiin leijoihin leija kääntyy nopeasti ja vastaa ohjaukseen kuin ajatus. Tämä siitä huolimatta, että leija on ns. hybridi delta-bow muotoinen.
Muotoilun ansiosta leija myös kantaa hyppyjä toooooodella pitkään, eli hangtime on omaa luokkaansa. Sculp ei välttämättä nosta sinua niihin kaikkein korkeimpiin hyppyihin, mutta toisaalta kukapa niitä talvella täällä etelän jäillä kaipaakaan.
Testissämme korkeimmat hypyt vietiin 3–4 metriin ja olisi niihin helposti saanut vielä korkeutta lisääkin, mutta turvallisuus ennen kaikkea.
Leija toimii hyvänä leijana myös aloittelevalle hyppääjälle, koska se ei tempaise sinua ylös samalla tavoin kuin muutamat muut ajamamme leijat vaan pystyt viemään hypyn alusta loppuun pehmeästi ja pitkälle. Ohjaustuntuman ollessa koko ajan todella tarkka.
Ajoimme testeissämme leijoja erilaisissa tuuliolosuhteissa alkaen tasaisesta 6m/s ja päättyen 14m/s välillä erittäin puuskaiseen tuuleen, joten saimme myös hyvän käsityksen siitä miten leija toimii erilaisissa keleissä.
Kevyellä kelillä leija nousi helposti ylös ja hyvän vetokykynsä ansiosta leijalla oli mukava ajaa jo kevyellä kelillä. Kovemmissa keleissä leija alkaa olla todella vetävä, joten painoa sai todella laittaa kanteille niin suksilla kuin laudallakin. Puuskia leija kestää hyvin ja puuskaisen testisessiomme aikana 9m2 leija toimi huomattavasti luotettavammin kuin kilpailevan merkin leija, joka tahtoi tulla väkisin alas vaikka sitä kuinka olisi lennättänyt parhaan taitonsa mukaan. Sculp keveydestään huolimatta ei myöskään ala lepattamaan samalla tavoin kuin monet muut leijat. Tästä iso kiitos leijan takareunan vahvikkeelle ja kankaassa oleville ”vakaimille” jotka toimivat juuri kuten oli tarkoitus.
Sculp on leija josta saat tehot irti hetkessä, välillä se tuntui ehkä jopa hieman liian vetävältä ja kovemmassa kelissä olisi voinut pienempikin koko riittää 90-kiloiselle kuskille mutta kaiken kaikkiaan 9m2 leijaksi yleisajoon on Sculp loistava valinta ja sen tehoalue on muotoilunsa ansiosta laajempi kuin monella muulla leijalla.
Crazyflyn Sick baria on kehuttu paljon ja mekin löysimme siitä kaikki hyvät sanottavat joita valmistaja sivuillaan hehkuttaa, mutta löysimme myös yhden moitteen, joka on jo mennyt valmistajalle kehitysehdotukseksi.
Yksi asia, josta Sick-bar saa meiltä erityismaininnan on sen sopivuus myös lyhyemmille kuskeille. Chickenloopin hieman normia pienemmän koon ansiosta lyhyempikin kuski voi nauttia ajamisesta ilman, että tarvitsee tuutata käsiä suoraksi koko ajan.
Toinen mainittava seikka on de-powerin päässä oleva velcro-tarra, jolla saat trimmauksen jälkeen narun taitettua ylöspäin siten, ettei se jää häiritsevästi puomin päälle roikkumaan tai pyörimään keskinarun ympärille.
Sitten siihen moitteeseen. Hyppyjen aikana kävi muutaman kerran niin, että puomia palauttaessa se ei tahtonut liukua takaisin eteen. Tämä johtui centerline-läpiviennin yläpuolisen aukon muotoilusta, jota ei ole levitetty samoin kuin alapuolta.. Sinänsä kokeneemmalle ajajalle tämä ei ollut ongelma, mutta jos olet vasta hyppyjä harjoitteleva, niin tämä on asia joka täytyy ottaa huomioon leijaa ohjatessa.
Tilaamalla uutiskirjeemme olet aina etujoukoissa kun tiedotamme uutuksistamme, vaihdokeistamme sekä muista mielenkiintoisista lajiin liittyvistä asioista ja tulevista tarjouksista uutiskirjeen tilaajille…
© Leijasurffaus.fi
Tilaamalla uutiskirjeemme olet aina etujoukoissa kun tiedotamme uutuksistamme, vaihdokeistamme sekä muista mielenkiintoisista lajiin liittyvistä asioista ja tulevista tarjouksista uutiskirjeen tilaajille…
Tällä lomakkeella voit lähettää spotin tiedot julkaistavaksi sivuilla.
Olemme koonneet tänne videoita jotka olisi hyvä katsoa ennen ensimmäistä leijasurffaustuntiasi. Huom! Videoissa moni asia näyttää helpolta, mutta näin ei aina käytännössä ole.