Seikkailu käytettyjen välineiden maailmaan

Share your passion

Ne ensimmäiset omat välineet

Sinulla on hinku päästä leijasurffaajien armoitettuun sisäpiiriin ja kiire saada hankittua omat kamat lajin harrastamiseen. Varo kuitenkin ettet ”polta näppejäsi” ensimmäisten varusteiden oston yhteydessä.
Tässä artikkelissa käydään läpi mitä sinun tulee huomioida kun ostat käytettyä leijaa ja/tai puomia.

Jokainen meistä on joskus ollut siinä pisteessä, kun olemme vasta aloittaneet lajin. Hirvittävä ”hype” päällä, mutta et vielä tiedä edes eroa C-ja Bow leijan välillä. Kauhea kiire vaan päästä vesille ajamaan omilla kamoilla ja siinä se soppa onkin sitten valmis. Kysy vaikka Joonakselta, joka on ollut alalla jo ”jonkin aikaa” ja tietää ”jotain” leijasurffausvälineistä.

Kun etsit uusia tai käytettyjä välineitä, niin Joonas neuvoo mielellään niiden hankkimisessa. Varaat vain tarpeeksi muhkean tukun käteistä (mitä enemmän sen paremman setin saat hankittua) ja otat yhteyttä. No leikki sikseen. Toki uudet kamat maksavat hieman enemmän kuin käytetyt, mutta aika hyvään hintaan niitä nykyään saa. Jokatapauksessa, jos olet hankkimassa uusia välineitä, niin ehdottomasti saat Joonakselta hyvän diilin, joka säästää sinulta tunteja verkossa roikkumiselta ja saat samalla huippuluokan neuvoja harrastuksen jatkamiseksi. Usein se kyllä innostuu kertomaan oikein juurta jaksain, joten varaa aikaa ostoksille. Plussana tietysti vielä takuu, joka tulee uusien gearien mukana. Toki leijasurffaus.fi kautta saat myös käytettyjä leijoja ja neuvoja myös niiden osalta. Leijasurffaus.fi myy myös käytettyjä välineitä ja opastamme enenmmän kuin mielellämme sinut juuri oikeanlaisten harrastusvälineiden hankkimisessa.

Säästöä ja huolellisuutta

Oletetaan kuitenkin, että haluat säästää budjetissa ensimmäisten varusteiden hankinnassa ja ostaa gearit käytettynä. Tällöin on hyvät neuvot paikallaan ja nyt niitä tulee, sillä meillä on pari vinkkiä varastossa, ettet päädy uimaan vesillä jonkun vuoden 2006 Best -leijan kanssa, joka on kerännyt pölyä autotallissa viimeisen vuosikymmenen ajan. Jep, se on hieno leija, siis jos vielä elettäisiin vuotta 2007 tai 2008. Mutta… ei enää!

No mitä sitten tulee huomioida, kun olet ostamassa käytettyjä välineitä? Käydään seuraavassa läpi muutamia vinkkejä ensin leijan ja sitten puomin osalta.

Käytetyn leijan ostaminen:

Selvitä aina ensin, että tiedät mitä olet ostamassa. Onko kyseessä C-, bow-, delta- vai hybrid-tyyppinen leija. Varsinkin jos olet aloittelija on tällä erittäin suuri merkitys kehityksesi (myös psyykkisen) kannalta leijasurffaajana.

Käytettyä leijaa ostaessasi varaa aikaa aina vähintään noin 30–60 min. leijan tarkastukseen.

Ensimmäisenä silmämääräinen tarkastus. Katso leijan kangaspinta huolella läpi joka paikasta, ettei siinä ole kulumia, nirhaumia tai pahimmassa tapauksessa pieniä repeämiä tai reikiä. Varsinkin jos leijassa näkyy kahta viimeksi mainittua, niin suosittelen kääntymään ympäri ja kysymään asiantuntevammalta kaverilta kannattaako leijaa ostaa ja paljonko sen korjaaminen tulisi mahdollisesti maksamaan. Jos kangas tuntuu kumimaiselta, on se myös merkki siitä, että leija on ollut liikaa auringossa eikä välttämättä lennä enää hyvin. Leijan kankaan tulisi tuntua ”rapsakalta” sitä hypisteltäesssä.

Jos leijan kangas on kunnossa, siirry seuraavaksi tarkastelemaan leijan harukset (bridle narut), jos näissä on jossain kulumia tai narut näyttävät lähinnä hamppuköydeltä, voi leijasta yleensä tässä vaiheessa tehdä riippumaton rannalle kahden puun väliin ja alkaa harrastamaan auringon ottoa sekä mielikuvaharjoitteita. Katso myös mahdollisimman tarkkaan, että harukset ovat yhtä pitkät. Jos näin ei ole, vetää leija sivulle ja vaikeuttaa ohjaamista.

Jos harukset ovat kunnossa siirry seuraavaksi tarkastelemaan tarkemmin bladderin ja strutsien liitoskohtia (niitä venttiileitä siis) ja liitosletkuja. Aloita venttiileistä. Taivuta venttiiliä varovasti kaikkiin suuntiin ja katso ettei venttiilin juuri ole kuivunut/kovettunut ja lähtenyt ”rapistumaan” tai halkeilemaan. Jos näin on käynyt, on yleensä edessä sekä bladderin että venttiilien vaihto. Harvemmin enää kovin vanhoissa leijoissa kannattaa lähteä irroittelemaan liitosventtiileitä ja vaihtamaan uusia, sillä yleensä tässä vaiheessa myös bladderi alkaa olemaan tiensä päässä. Liitosletkuissa olevat ongelmat tunnistat helposti siitä, että letkut ovat joko huomattavan tahmeita tai erittäin kuivia ja halkeilevia. Tämä on merkki siitä, ettei letkuilla ole kovin pitkää käyttöikää odotettavissa.

Jos leija on selvinnyt tarkastuksista tähän vaiheeseen, on seuraavana vuorossa se tärkein homma, eli leijan pumppaaminen ja tarkastaminen mahdollisten vuotojen varalta.
Aloita pumppaamalla leija sen suositeltuun PSI:hin ja lukitse strutsien liitosletkut niin, ettei ilma pääse kulkemaan letkun läpi.

Seuraavaksi ota mukanasi tuoma suihkepullo, täytä se vedellä ja lisää sekaan hieman astianpesuainetta. Sekoita hyvin ja ala suihkimaan… leijaa siis.
Suihkuta koko bladderi läpi noin 20 cm etäisyydeltä. Jos leijassa on vuotoja, näet ne yleensä tässä vaiheessa heti. Vuodon tunnistat siitä, että pintaan alkaa muodostumaan pieniä saippuakuplia siinä kohtaa missä ilma vuotaa leijasta ulos. Mitä isompi vuoto, sitä enemmän kuplia. Mikäli löysit vuotoja, niin pakkaa leija takaisin laukkuun ja lähde baariin tai suuntaa katsomaan seuraavaa ehdokasta.

Nyt sinulla on mennyt vähintään puoli tuntia aikaa, tarkista onko leija pitänyt paineen. Parhaiten saat sen selville liittämällä saman pumpun, jolla pumppasit sen (uudemmissa pumpuissa on siis painemittari) tai kokeilemalla käsin. Isommat vuodot huomaat jo leijan menettäessä muotoaan.

Ja lopuksi jos mahdollista, ja osaat jo lennättää isoa leijaa, niin kokeile sitä. Älä osta sikaa säkissä.

Käytetyn puomin ostaminen:

Puomin eli ”bar”in ostaminen on myös tarkkaavaisuutta vaativaa puuhaa. Tässä on monta asiaa mikä voi mennä pieleen ja jos vain mahdollista, niin pyydä mukaan henkilö, joka oikeasti osaa asiansa.
Ensimmäinen mikä kannattaa tarkistaa on se, onko puomi tehty käytettäväksi kyseisen leijan kanssa. Et voi esim. ostaa 4-naruista puomia käytettäväksi leijan kanssa, johon tarvitaan 5-naruinen puomi. Huomioi, että joissakin vanhoissa puomeissa hätälaukaisu jättää leijan kahden etunarun varaan. Tällaista puomia emme suosittele ostettavaksi missään olosuhteissa. Mutta se siitä. Sitten niihin asioihin, joita kannattaa huomioida.

Narut ja puomi
Ostaessasi käytettyä puomia tulisi sinun päästä avaamaan narut, siten että puomi on jossakin kiinni ja pystyt vetämään narut suoriksi. Jos etu- tai takanarut ovat keskenään eripituiset, on se merkki narujen venymisestä. Vanhemmissa leijoissa narut saattavat myös tarkoituksella olla eripituiset (siis etu ja takanarut). Tämä johtaa taas usein ohjauksen hankaloitumiseen leijaa lennätettäessä. Seuraavaksi katso jokainen naru erikseen läpi, ettei narussa ole solmuja tai muita rispaantumia. Ajan kuluessa solmukohdat ja rispaantumat ovat niitä, mistä naru loppujen lopuksi katkeaa.
Jos narut ovat hyväkuntoisen näköiset, ei rispaumia eikä solmuja, mutta ovat esim. sentin verran eri mittaiset on tämä vielä usein pelastettavissa venyttämällä naruja saman mittaisiksi. Tähän löytyy mm. Tubesta ohjevideoita.

Mikäli ostat eri valmistajan puomin, kuin mitä leijasi on, muista myös tarkistaa narujen V-jako, että se on oikeassa kohdassa. Eri leijoilla on eri vaatimukset siitä mistä kohtaa leijan etunarujen tulee haarautua. Tämä käy ilmi yleensä leijan tiedoista. Jos et löydä tietoa tästä itse niin kysy joltain, joka osaa tähän vastata, yleensä esim. leijan maahantuoja. Tämä vaikuttaa oleellisesti leijan käyttäytymiseen.

Seuraavaksi tullaan kohti puomia ja tarkistukseen tulee depo, eli trimmi sekä safety- ja power line narut. Narujen kunto tulee olla hyvä, eli ei liikoja kulumia tai rispaumia. Mikäli trimmin lukitusosa on muovinen, katso ettei siinä ole halkeamia missään kohdassa. Myös mahdollisen ”lukkopallon” kunto tai jopa puuttuminen kannattaa tarkistaa.

Broken chickenloop

Seuraavaksi vuorossa on itse puomin tarkastelu. Puomin pinnoitteen tulisi olla kunnossa. Mikäli siinä on repeämiä tai muuta mikä voi hangata käsiä tai hanskoja, tulee siitä vain ongelmia ajon aikana ja jälkeen. Katso myös, että puomin kellukkeet, on kunnossa (tai vedetty edes jeesusteipillä kiinni). Se on varsin ikävää, jos puomi painuu 10 metrin syvyyteen pohjaan ja jää sinne jumiin. Aika hankala lähteä sukeltelemaan sieltä ylös.

Nyt päästään turvallisuuden kannalta tärkeimpiin osiin, eli chicken looppiin ja sen pidiketikkuun sekä hätälaukaisuun.

Aloitetaan hätälaukaisusta.

Kokeile sen toimivuus seuraavasti. Ensin nyi, revi, rääkkää ja raasta sitä ilman, että vapautat hätälaukaisun mekanismia. Lukituksen pitäisi pysyä kiinni, jos pienintäkään epäilystä että lukitus aukeaisi, voit tehdä puomista vaikka pilkkivavan. Tämän jälkeen kokeile hätälaukaisun toimivuus. Sen tulee toimia sujuvasti. Kun vapautat hätälaukaisumekanismin, tulee sinun saada käsin vedettyä loopin pää pois lukituksesta. Loopin pään tulee myös lukittua helposti takaisin paikoilleen. Katso myös itse loopin kunto. Jos se näyttää repaleiselta, rikkinäiseltä tm hyvin epämääräiseltä, niin ”drop it” ja etsi seuraava puomi.

Myös se aasin kikk.., eiku donkey stick tulee tarkistaa. Olen nähnyt mm. kangaspäällysteisen tikun, joka oli poikki. Arvatkaa pysyikö looppi trapetsissa kiinni, kun leija vähän nyki puuskissa… niinpä. Eli katsokaa, että se tikkuli on ehjä.

Kaveri mukaan ostoksille.

Näiden vinkkien avulla sinun tulisi onnistua hankinnoissasi. Mikäli olet vasta aloittamassa lajia, niin suosittelemme ehdottomasti ottamaan kaverin mukaan ostoksille, siis sellaisen, jolla on kokemusta lajista ja välineistä. Liian usein näkee, että vasta-alkajat ovat menneet omin päin ostoksille ja sitten mietitään rannalla, kun harrastamisesta ei tahdo tullakaan mitään.

Hauskoja ostoshetkiä, rannalla nähdään.

Ps. suosittelemme lukemaan myös seuraavat artikkelit:
Varaudu kylmään – märkäpuvun hankkiminen”, ”Twintip-laudan valinta” ja ”Ensimmäisen leijan valinta

KOMMENTOI JUTTUA
Kitesurfing Finland - telegram ryhmä. Koko Suomen yhteinen leijasurffareiden chattiryhmä.
LISÄÄ LUETTAVAA
 

Koukussa tuuleen

Tilaamalla uutiskirjeemme olet aina etujoukoissa kun tiedotamme uutuksistamme, vaihdokeistamme sekä muista mielenkiintoisista lajiin liittyvistä asioista ja tulevista tarjouksista uutiskirjeen tilaajille…

Lähetä spotin tiedot

Tällä lomakkeella voit lähettää spotin tiedot julkaistavaksi sivuilla.

Tallennamme tietosi vain siksi aikaa kun käsittelemme ilmoittamasi spotin. Mikäli tilaat uutiskirjeen, niin säilytämme tietojasi sen ajan kun olet uutiskirjeen tilaajana.
Katso sivulla olevasta videosta ohje miten saat LAT ja LON luvut googlen kartasta. Syötä luku kolmen desimaalin tarkkuudella.
Klikkaa kaikki vaihtoehdot, jotka mielestäsi pitävät paikkansa.
Rastita ne tuulensuunnat, joilla spotti toimii parhaiten.
Tilaa uutiskirjeemme ja saat tuoretta tietoa tuotteista, tapahtumista ja muusta kiteilyyn liittyvästä. Postitamme uutiskirjeen max. kerran kuukaudesa.